Huisbazen alweer gepuimd
Fernand
2007-07-21 11:08:54 UTC
Binnenkort is er alweer een nieuw document vereist om woning te verhuren of
te verkopen.
Ditmaal ivm energievriendelijkheid (scrabblewoord)
We lieten onlangs het dak isoleren, triple glas plaatsen (niet te verwarren
met
glas triple) en een superzuinige gasketel plaatsen.
Voor dit alles kregen we een premie en belastingsvermindering.
Nu zou de papiermolen om die premies te bekomen toch moeten
volstaan om de energiezuinigheid te bewijzen.
Niet in dit apenlandje.
Hopelijk kost dit nieuwe dokument minder dan het bedrag van de premies.
Ferre.
Jan
2007-07-21 11:29:19 UTC
Post by Fernand
[...]
Ik dacht gehoord te hebben dat het een kost is van 250 euro en dat je het
document alleen nodig hebt bij de verkoop van het eigendom.
De vindingrijke Belg kennende en zijn naam alle eer aandoende, zal hij deze
som wel verwerken in de verkoopprijs.
Als koper betaal ik graag 250 euro meer voor een woning als ik daardoor weet
dat ik een degelijk geïsoleerde woning koop.
Als dat niet zo is, kost het me een pak meer om het achteraf te (laten)
doen.
vava
2007-07-21 13:04:11 UTC
Post by Jan
Post by Fernand
[...]
Heb gehoord dat dit vanaf 2009 ook nodig is bij verhuring. De
vastgoedmakelaars laten nu al iemand van hun medewerkers opleiden om die
attesten te kunnen afleveren. Weer en geldklopperij zoals ook die
electriciteitskeuring was. Ik ken een eigenaar die 6 maanden eerder de
volledige electriciteit in een woning had vernieuwd, hij had een keuring
gekregen, voor de verkoop eist men een nieuwe keuring, installatie
afgekeurd. Die man heeft het daar niet bij gelaten de tweede inspecteur
heeft zijn controle moeten aanpassen.

Dat is dus dezelfde zever als bij die autokeuringen, mensen die het steeds
vertikken om naar de keuring te gaan rijden ook en worden zelden of nooit op
de vingers getikt, in ons apenland.
Fernand
2007-07-21 14:33:35 UTC
Post by vava
Post by Jan
Post by Fernand
[...]
.
Dit is dus duidelijk belangenvermenging.
"Ik zal maar een gunstig attest geven anders mag ik de verkoop niet doen"
Ferre.
vava
2007-07-21 15:30:02 UTC
Post by Fernand
Post by vava
Post by Jan
Post by Fernand
[...]
Ik zou in uw geval die kosten nog niet maken, loop met de koper rond, laat
vaststellen al wat U juist opgenoemd hebt en laat dat noteren en
ondertekenen, ook de minder gunstige zaken dus maak een soort uitgebreide
plaatsbeschrijving. Op die manier kan de koper nooit zeggen dat hij een kat
in de zak gekocht heeft, is die keuring dan verplicht dan wist de koper in
feite al alles.

Of misschien wil men dat iedereen snel verkoopt. Volgens mij is dat voorstel
nog niet verschenen in het staatsblad. Contacteer even de notaris, de
cursisten zijn nog niet gediplomeerd of ze zouden bouwkundige experten met
die opdracht moeten opzadelen. Normaal zijn er ook nog overgangsmaatregelen.
De verplichte electriciteitskeuring moest eerst met ingang vanaf 1 januari
2007 daarna werd dat uitgesteld tot 1 juli 2007. Op begin februari wisten de
notarissen wat de electriciteitskeuring betreft ook nog niet of het de datum
van onderlinge overeenkomst telde of de datum van de akte.
Wat ze willen is zo snel mogelijk zoveel mogelijk panden op de markt zie ook
maar het voorstel van het OCMW Antwerpen.
Fernand
2007-07-21 20:17:57 UTC
Post by vava
[...]
Ik ben niet zinnens te verkopen.Ik kloeg vooral de gang van zaken aan.
Ooit beloofde HET LIEF KLEIN KONIJNTJE met een vliegje op zijn neus
om de papierberg te verkleinen en in EXTREMISCH krijgt hij dat er
nog door. Ik zie hem nog mee in een coalitie kruipen. lol
Ferre.
Hemingway
2007-07-21 16:57:07 UTC
Post by Jan
Post by Fernand
[...]
Nee vlaming, want dat geldt enkel voor Vlaanderen
!

(laten) doen.
BoerenPummel
2007-07-22 08:17:02 UTC

| Nee vlaming, want dat geldt enkel voor Vlaanderen
| !

Tiens, dan kunnen ze deze keer de schuld niet op Oncelinkx steken !

Er staat ons weeral wat crisisbelastingen en nieuwe reglementjes te wachten
bij onze nieuwe christenhypocrieten regering !

't is maar te hopen dat ze snel valt.
WT
2007-07-21 17:14:40 UTC
Post by Jan
Post by Fernand
[...]
Als ik je redenering volg gaan er binnenkort veel huizen niet verkocht
geraken.
WT
monet
2007-07-21 15:48:41 UTC
Post by Fernand
[...]
het veelvoud van ki jaarlijks ontvangen en zich dan gepluimd voelen.
stel voor dat men werkelijke jaarlijkse huurinkomsten gaat belasten.
dan zult u zich pas gepluimd voelen.
Gunter Schelfhout
2007-07-21 19:40:55 UTC
monet wrote:

[knip]
Post by monet
Post by Fernand
het veelvoud van ki jaarlijks ontvangen en zich dan gepluimd voelen.
stel voor dat men werkelijke jaarlijkse huurinkomsten gaat belasten.
dan zult u zich pas gepluimd voelen.
Dan hoop ik voor jou dat je zelf een eigendom bewoont.
Het is niet voor niets dat de overheid dat idee nog niet heeft omgezet.
monet
denk dat de nieuwen daar mee bezig zijn.
Gunter Schelfhout
2007-07-22 19:28:09 UTC
Post by monet
Post by Gunter Schelfhout
[knip]
Post by monet
Post by Fernand
[...]
Dat zou zeer ondoordacht zijn.
Het valt dan te verwachten dat vele verhuurders dan de pijp aan Maarten
zullen geven met als gevolg een nog grotere krapte op de verhuurmarkt en
hogere verhuurprijzen en daarbovenop nog eens een verhoging van de huur ter
compensatie op het verlies van rendement.
vava
2007-07-23 05:59:04 UTC
Post by Gunter Schelfhout
Post by monet
Post by Gunter Schelfhout
[knip]
Post by monet
Post by Fernand
[...]
Juist daarom!!! Wat is er gunstig voor de huurders aan de nieuwe
huurwetgeving??? Het afficheren van de huurprijs en kosten?? Een waarborg
van 2 maanden inplaats van 3??? Dat verlies wordt nu bij de huurprijs
gerekend. De regering zorgt ervoor dat alle prijzern de hoogte ingaan om
andere verliezen in te dekken. Ook weigeren er nu al verhuurders om de
huurprijs mee te laten registreren volgens mij niet erg verstandig maar het
wordt gedaan.
J.
2007-07-21 18:17:56 UTC
Post by Fernand
[...]
Vertel me ne keer wat een (verhuurd) huis gemiddeld kost per jaar aan een
verhuurder.......

J.
Fernand
2007-07-21 20:39:35 UTC
Post by J.
Post by Fernand
[...]
- Huis met een verkoopwaarde van 300.000 E @ 4% = 12.000 euro.
-KI...belasting......................................................................................=
2.250 euro
-Gewoon onderhoud om huis ok te houden 1%= 3.000 euro
- Brandverzekering.........................................................=
2.000 euro
Totaal...........................................................................=
19.250 euro
Verhuurbaar @ 1150 X 12
= - 13.800 euro
DUS te
weinig..........................................................
5450 euro.
Tot nu toe werd dit gecompenseerd door de prijstijging van het vastgoed +/-
10%/jaar.
Maar als de Vlaamse Overheid het zo blijft uithangen stort de markt in.
Gelukkig bewonen wij het hier beschreven stulpje zelf.
Ferre.
MacE
2007-07-22 14:24:27 UTC
Post by Fernand
Post by J.
Vertel me ne keer wat een (verhuurd) huis gemiddeld kost per jaar aan
een verhuurder.......
J.
Dat is de intrest die je per jaar zou krijgen.
Post by Fernand
-KI...belasting........................................................
..............................= 2.250 euro
Waarvan je ongeveer iets meer dan de helft ook moet betalen aan
kadastraal inkomen, dus +/- 1100 €.
Post by Fernand
-Gewoon onderhoud om huis ok te houden 1%= 3.000 euro
3000 € onderhoudskosten als verhuurder ? Nou moe :-) Hangt er een beetje
vanaf, hoe oud het huis is en welke (onvoorziene) herstellingen en
vervangingen er per jaar dienen te gebeuren. Ik reken voor mijn verhuurde
woning een 10% van de jaarlijkse (netto) huuropbrengst.
Post by Fernand
- Brandverzekering.....................................................
....= 2.000 euro
Que ? 2000 € voor een brandverzekering ?
Post by Fernand
Totaal.............................................................
..............=
19.250 euro
= - 13.800 euro
DUS te
weinig..........................................................
5450 euro.
Hm. Verhuren brengt nog altijd meer op dan intrest bij de bank. OP
VOORWAARDE dat er geen rampen gebeuren: huurder die niet betaalt, grote
herstellingen, vervangingen e.d.
Post by Fernand
Tot nu toe werd dit gecompenseerd door de prijstijging van het vastgoed +/-
10%/jaar.
Kijk ook eens naar de gezondheidsindex, die stijgt minder snel dan
vroeger. Verspreid over een gans jaar gebeuren er zelfs 4 tot 5 index
DALINGEN...
Post by Fernand
Maar als de Vlaamse Overheid het zo blijft uithangen stort de markt
in. Gelukkig bewonen wij het hier beschreven stulpje zelf.
Huurders gaan het steeds moeilijker krijgen om nog iets deftigs en aan
een betaalbare prijs te vinden, geloof me. De verhuurder staat dan nog
sterker in zijn schoenen, hij kan steeds kiezen zijn eigendom te
verkopen.
MacE
BoerenPummel
2007-07-22 08:18:44 UTC

| Vertel me ne keer wat een (verhuurd) huis gemiddeld kost per jaar aan een
| verhuurder.......
|
| J.

Het sop is de kolen niet meer waard als je een verhuurder hebt die niet kan
betalen. De huurder laten uitdrijven kost zéér veel centen en kan een jaar
duren. Een jaar huur weg.
Vandecasteele
2007-07-22 13:47:18 UTC
Post by BoerenPummel

> [...]
betalen. De huurder laten uitdrijven kost zéér veel centen en kan een jaar
Hangt ervanaf, ik laat het over aan mijn advocaat, en tot nu toe draaide de
huurder steeds zelf op voor de kosten, bij de 2 uitdrijvingen die ik laten
uitvoeren heb.
Het kan snel gaan, als een huurder contractbreuk pleegt, geloof me
huby
2007-07-21 19:58:22 UTC
Post by Fernand
[...]
----------------------------

Volgens wat men hier allemaal lees in onderste berichten
WAKKER WORDEN aub
zelfs voor een aankoop van een krot, ter plaatse af te breken zal eerst
de "energievriendelijk" moeten bepaald worden
ttz 10.000 - ja tien duizend franken moeten betaald worden
kunnen we dan niet beter in pl v huis te verkopen de boel in de flik
steken??
besparing van afbraak toch???
Fernand
2007-07-21 20:41:46 UTC
Post by huby
[...]
Als het uitkomt krijgt ge misschien wel 5 jaar gratis kost en inwoon. :+)
Ferre.