Klein beschrijf mogelijk
A380
2006-02-08 09:20:20 UTC
Ik lees op een site over klein beschrijf of verminderde registratierechten
(als beide termen gelijk zijn, anders heb ik het verkeerd voor.:

Q***
Kan ik van verminderde registratierechten genieten ?
In sommige gevallen staat de Vlaamse overheid een vermindering van de
registratierechten toe. Het tarief vermindert dan van 10% naar 5%. Hiertoe
moet de transactie aan de volgende voorwaarden voldoen:

Het moet gaan om de aankoop van een eerste woning in Vlaanderen.

Het onroerend goed mag slechts een maximaal kadastraal inkomen (K.I.) hebben
(vóór indexatie) van:
745 euro indien u geen, 1 of 2 kinderen ten laste hebt
845 euro indien u 3 of 4 kinderen ten laste hebt,
945 euro indien u 5 of 6 kinderen ten laste hebt,
1.045 euro indien u 7 of meer kinderen ten laste hebt.

De koper moet gedurende 3 ononderbroken jaren zijn hoofdverblijfplaats
vestigen in het gekochte eigendom. De koper heeft 3 jaar tijd om er zijn
hoofdverblijfplaats te vestigen.

De koper mag geen andere eigendommen bezitten.
UQ***

Mijn vraag is : Waarom schrijven IMMOsites en dergelijke dan : "klein
beschrijf mogelijk" ??
Ik ben op zoek naar een woning, en uiteraard hou ik dat in gedachten, maar
die immosites bepalen dat toch niet ? Of ik heb er recht op of niet.
Of heb ik het verkeerd voor ?
Werner
2006-02-08 09:42:49 UTC
Post by A380
[...]
In de meeste gevallen wanneer ze schrijven Klein beschijf megelijk"
betekend dit dat het KI lager is dan 745 euro vóór indexatie.

Zij weten toch *nog* niet of u andere eigendommen bezit. niet?

Voor alle duidelijkheid, vraag je naar het KI.
dan kan je nog bepalen hoeveel kinderen je eerst moet maken :)
--
mvg. Werner
Life is simple and problems are small
A380
2006-02-08 09:51:00 UTC
Post by Werner
[...]
Nee, dat klopt. Maar ik vind dat eigenaardig dat ze dat dan schrijven.
En nee, ik wil geen kinderen voor de rest, en het K.I valt steeds in die
marge (ik zoek bewust naar een de te bouwen woning, en dan kom je bijna
steeds uit op halve krotten waar het K.I de 200 euro niet overschrijdt).

Zo'n laag beschrijf is wel de moeite hoor...., met dat gespaarde geld
verbouw ik al een badkamer.

En bedankt voor de reactie.
A380
2006-02-08 09:51:49 UTC
"....naar een de te VERbouwen woning, en dan kom je bijna
steeds uit op halve krotten ....
Werner
2006-02-08 10:07:41 UTC
Post by A380
Post by Werner
[...]
Wat klopt er niet?
Zij weten toch *nog* niet of u andere eigendommen bezit
Dit klopt toch of bedoel je nog iets anders?
A380
2006-02-08 11:30:36 UTC
Post by Werner
Post by A380
Post by Werner
[...]
Omdat dit soms er expleciet erbij staat, en bij een andere woning (zelfde
prijs- en K.I- klasse) er niet opstaat.
Daarom twijfel ik steeds.
sjonny
2006-02-08 14:25:34 UTC
Post by A380
[...]
Je beantwoord toch zelf je vraag.
Er is klein mogelijk als je aan de hogervermeldde voorwaarden voldoet.
Als op immosites zou staan "klein beschrijf" omdat het kadastraal
inkomen lager ligt dan de grens, zou dat de indruk wekken dat iedereen
daar kan van genieten.
Werner
2006-02-08 14:40:13 UTC
Post by sjonny
Post by A380
[...]
De vraag van de OP is waarom vermelden ze niet gewoon het KI op de
affishe i.p.v. enkel " klein beschrijf mogelijk "
Je zal antwoorden dat dit afhankelijk is van je eigendommen en
kinderen.
maar ik denk eerder dat dit een verkooptruk is:

KI 1.044 euro is klein beschijf mogelijk maar je moet min.7 kinderen
hebben :)
Je weet hoe leep deze verkopers zijn met hun verkopen en hun compromis
--
mvg. Werner
www.google.be is je beste vriend
sjonny
2006-02-08 17:31:06 UTC
Post by Werner
KI 1.044 euro is klein beschijf mogelijk maar je moet min.7 kinderen
hebben :)
Tellen alle kinderen die je rondlopen hebt of enkel de officiele ?
Werner
2006-02-08 17:35:15 UTC
Post by sjonny
Post by Werner
KI 1.044 euro is klein beschijf mogelijk maar je moet min.7 kinderen
hebben :)
Tellen alle kinderen die je rondlopen hebt of enkel de officiele ?
Als ge ze ingevuld hebt op uwe belastingsbrief zullen ze wel meetellen
:)
--
mvg. Werner
Bezoek af en toe http://windowsupdate.microsoft.com/
meester pieter
2006-02-08 20:18:39 UTC
pas wel op :
als je beroep wil doen op de verminderde registratierechten, moet de notaris
dit melden aan het kadaster. Zij hebben dan het recht om de woning nogmaals
te bekijken en eventueel een (lichte) verhoging van het KI door te voeren.
Daarna bezorgen ze aan de notaris een uittreksel waarop het definitieve KI
staat en waarmee je vermindering kan bekomen.

Daarom kan er nooit met zekerheid gezegd worden dat er klein beschrijf
mogelijk is.

Als je echt enkel met klein beschrijf wil aankopen, zet je beter een
clausule in de compromis dat de verkoop niet doorgaat als je niet aan klein
beschrijf kan aankopen (= opschortende voorwaarde dat het KI lager blijft
dan bvb ? 745).

veel succes!
Of heb ik het verkeerd voor ?
A380
2006-02-08 23:00:31 UTC
Post by meester pieter
[...]
Ok, bedankt allemaal voor de tips !
Ik kan het me niet permiteren van een miskoop te doen. Zoveel verdien ik
niet en ik sta er alleen voor. En waar ik recht op heb, ga ik uiteraard
vragen, zoals ik al schreef, zo'n klein beschrijf zijn duizenden euro's in
de pocket ! (Een mooie, grote, warme, gezellige badkamer, kurk op de vloeren
voor warme voetjes, met een tv erin en bubbelbad, waar ik al jaren van
droom).