sleutel
Snoopy
2005-12-26 19:06:49 UTC
Is men als huurder wettelijk verplicht een copy van de sleutel aan de
verhuurder te geven? Ook al staat de verhuurder daarop?
Werner
2005-12-26 19:16:44 UTC
Post by Snoopy
Is men als huurder wettelijk verplicht een copy van de sleutel aan de
verhuurder te geven? Ook al staat de verhuurder daarop?
"Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond...
appartement...binnendringt, hetzij met behulp van...valse
sleutels.Art.487.Valse sleutels worden genoemd:Sleutels die door
de...huurder...niet bestemd zijn voor de sloten...waartoe de schuldige
ze
gebruikt.",Sw.(=Strafwetboek)

Als u nieuwe sloten plaatst is dit op uw kosten en de verhuurder kan
bij
einde huur eisen het oorspronkelijke slot terug te plaatsen.
--
mvg. Werner
www.resto-magnum.tk
huby
2005-12-26 20:12:10 UTC
Post by Snoopy
Is men als huurder wettelijk verplicht een copy van de sleutel aan de
verhuurder te geven? Ook al staat de verhuurder daarop?
---------------
als verhuurder heb ik steeds aan mijn huurders gezegd dat ik een reserve
heb.
Ze krijgen steeds drie sleutels, de vierde heb ik als reserve.
ze weten dat, ze weten ook dat ik nooit in hun flat zal gaan zonder hun
toestemming.
onlangs was in een van de flats een terrasdeur kapot,de huurders konden
onmogelijk
verlof nemen voor de herstelling, ze hebben dan ook gevraagd of ik wilde
komen,
(en blijven) tijdens de herstelling.
ik ben dan voor een uurtje in hun zetel gaan zitten (er stond een pils
gereed)
terwijl ze aan de deur werkten.
zo simpel zijn sommige dingen -maar het leven kan ook zo zijn - als
iedereen mee werkt
Gilbert
2005-12-26 20:27:34 UTC
Post by huby
Post by Snoopy
[...]
Idem dito met mijn huurders, ik heb er een goede band mee, daar zijn zij
gelukkig mee en ik ook, en ik probeer dat zo te houden,
Door ruzie te maken kom je nergens, beter eens wat toegeven dan, en als het
echt niet klikt dan verhuur beter niet aan die persoon.

Van sommige verhuurders is het hun eigen schuld vind ik, ze verhuren zonder
verstand of zonder mensen te kennen, ik probeer de kandidaathuurders te
doorgronden en bezoek ze desnoods op op een onverwacht ogenblik, als je dan
ziet dat ze liegen over hun familiale toestand of hun gezinssamenstelling of
hun huisdieren dan krijgen ze een Njet.

Een triestige vaststelling die ik doe is dat er veel mensen rondlopen zonder
een rooie duit, en die kunnen meestal liegen dat ze 't zelf geloven,
trietsig is dat.

PS: de huurder is niet verplicht om een sleutel aan de verhuurder te geven,
als je het toch doet, doe je dat vrijwillig, nooit onder dwang
-[ Den Danny ]-
2005-12-26 20:34:19 UTC
Post by Gilbert
[...]
Hoe doe je dat dan?
Ga je hun op hun oud adres onverwachts bezoeken?

mvg
huby
2005-12-26 20:43:36 UTC
Post by -[ Den Danny ]-
Post by Gilbert
[...]
----------------
ik ben bijna 66 jaar, heb wel, na vallen en opstaan, toch wat ervaring.

ok - ik woon niet in een stad, ik woon op den buiten, waar iedereen -
iedereen kent
maakt natuurlijk een hemelsbreed verschil !
Gilbert
2005-12-27 07:51:39 UTC
Post by -[ Den Danny ]-
Post by Gilbert
[...]
tuurlijk, ...dat is een van de dingen die je kan doen om een huurder beter
te leren kennen,
Als ze niets te verbergen hebben dan maken ze daar echt geen probleem van,
is dat wel zo, tja dan verbergen ze dat maar he,
En zoals Huby reeds opmerkte, op het platteland kent iedereen iedereen en is
dat een stuk makkelijker om "sociale navraag" te doen
Daniel Lesenne
2005-12-27 16:54:03 UTC
Post by Gilbert
Post by -[ Den Danny ]-
Post by Gilbert
[...]
Een verstandige huurder verandert meteen elk (cilinder-) slot. Al was het
maar om te verhinderen dat een voorgaande huurder even komt als hij iets
achtergelaten heeft. Voor een huisbaas die een copy van de sleutel houdt
volstaat het dat je de cilinders markeert, bijhoudt en bij het eindigen van
de huur weer op hun plaats zet. Reken 10 minuten per slot. De huurder kan
zijn eigen sloten waarschijnlijk in zijn volgende woonst gebruiken.

Huisbaas of niet, hij hoeft de James Bond Light niet uit te hangen om zich
te bezondigen aan huisvredebreuk. Het blijft een ongenood betreden van de
woning door een derde.
Moi
2005-12-28 08:34:40 UTC
Post by Daniel Lesenne
Post by Gilbert
Post by -[ Den Danny ]-
Post by Gilbert
[...]
Vind ik ook! In mijn vorige appartement had ik de eerste dag een nieuw
slot gestoken op de voordeur. De voorlaatste dag van de
huurovereenkomst heb ik die eruit gehaald en het originele slot opnieuw
ingestoken. We waren de dag erna om 18u afgesproken om de sleutel af te
geven en het plaatsbeschrijf te laten doorgaan. Mijn vriendin en ikzelf
gingen dus om 17u naar daar om zo nog eventjes alleen te kunnen zijn in
ons eerste appartementje en op ons gemakje afscheid te nemen van ons
nestje.....
Ik doe dus de deur open en wie was er daar al? Juist ja, de huisbazin.
Had ik het geweten, 'k had het slot die dag maar verwisseld!
Mooi afscheid van ons appartementje :/

'k Was wel blij dat ik het slot vewisseld had in het begin want wie
weet wanneer ze anders al zou binnen geweest zijn.... 't was een
nieuwsgierige maar da's toch een beetje overdreven, niet? Ik heb niets
te verbergen maar ze stond daar zeker 1x per 2maand voor de deur voor
het 1 of het ander....
Antibody
2005-12-29 11:13:55 UTC
Post by Snoopy
Is men als huurder wettelijk verplicht een copy van de sleutel aan de
verhuurder te geven? Ook al staat de verhuurder daarop?
Bekijk het zo:

Als jouw huisbaas geen sleutels vraagt kan het zijn dat hij
in het bezit is van reservesleutels zonder dat jij hiervan weet.

Als jouw huisbaas sleutels vraagt dat is hij tenminste eerlijk
dat hij je laat weten dat hij in het bezit is of / wil zijn van
reservesleutels. Het is dus aan jou... wel soort huisbaas ga
je vertrouwen...

Kijk anders even in jouw huurcontract wat daar in staat over
sleutels. Om je maat een idee te geven over mij eerste huurcontract...

Het stond in mijn huurcontract dat mijn huisbaas in het bezit moest
zijn en blijven van een reservesleutel van mijn toenmalige woonst en
dat ik na afspraak steeds de huisbaas de toegang tot het gehuurde
pand diente de verlenen. Het later bijmaken van reservesleutels was
niet toegestaan. Een sleutel bij bestellen mocht enkel bij de huisbaas
en koste toen 200 Bfr. Aan het eind van de huurovereenkomst moesten
alle (ook bijgekochte) sleutels terug afgegevens worden zonder teruggave
van die 200 Bfr.

Moet er wel bij vermelden dat die huisbaas de grootste geldwolf
is/was die ik in mijn leven ooit ontmoet had.
---[ http://users.pandora.be/antibody ]---
Niet dat het interessant is, maar sommigen
vinden het een levensnoodzaak om meer
te weten over een ander